הקפאת זכויות פנסיה תקציבית
כל עובד שמבוטח בפנסיה תקציבית והשלים תקופת עבודה של 10 שנים מינימום ופרש אחרי גיל 67 זכאי לקצבה. הזכאות היא לקצבת פנסיה תקציבית מיד עם הפרישה, כל עוד עומדים בתנאים בסיסיים. לפי החוק, אותם עובדים גם זכאים כחלק מהליך הפרישה שלהם להתייעצות וליווי מטעם אגף כוח אדם של היחידה הממשלתית שאליה הם משויכים.
העניין הוא שקיימים תנאים מיוחדים שבהם עובדי מדינה יכולים להיות זכאים לקצבת פנסיה תקציבית אפילו מוקדם יותר. מקרים אלו כוללים קצבת פנסיה תקציבית לעובד מדינה שפוטר, שפרש מרצון לפני גיל פרישה או שפרש בשל מצב בריאותו. מעבר לכך, הסכם בין מערכת הביטחון לבין ארגון עובדי צה"ל מאפשר לעובדים בפרישה מוקדמת עם ותק של מעל 35 שנה להקפיא את הזכויות שלהם בקרן הפנסיה "מבטחים" ועדיין לקבל את התמורה שסוכמה בין הצדדים.
תוכן עניינים
מאפיינים של פנסיה תקציבית
גמלאים שהצטרפו למערכת הציבורית עד שנת 2002 מקבלים פנסיה תקציבית. בין היתר, זו פנסיה ייחודית כי היא משולמת מתוך התקציב של המעסיק לגמלאים ומשום שהיא צוברת כל שנה תוספת של עד 2% עד 70% מתוך השכר הקובע. מטבע הדברים, פנסיה תקציבית רלוונטית להמון גמלאים שהצטרפו למערכת הציבורית עד שנת 2002 ובהם עובדי ציבור, שוטרים, סוהרים, מורים ועוד. בנוסף, היא חלה על עובדים בתאגידים שהוקמו מכוח חוק שקובע שהתנאים שלהם יהיו זהים לתנאים של עובדי מדינה.
חשוב לציין שמאז שנת 2002 עובדים חדשים כבר לא מבוטחים בפנסיה תקציבית, אלא הועברו למסלול דומה שקוראים לו פנסיה צוברת. מנגד, רבים מבין אלו שהצטרפו למערכת הציבורית עד שנת 2002 ועדיין זכאים לפנסיה תקציבית לא בהכרח מכירים אותה. בשביל לנצל היטב את היתרונות של מסלול חיסכון לטווח ארוך מן הסוג הזה, כדאי להביא בחשבון את המאפיינים של הקפאת זכויות פנסיה תקציבית לעומת רכישה. לאחר מכן, ניתן לבצע בצורה מבוססת יותר את החישוב בשאלה האם זה משתלם כלכלית.
היתרונות של הקפאת זכויות פנסיה תקציבית
הקפאת הזכויות בקרן הפנסיה שרלוונטית לאחר 35 שנות עבודה יכולה להיכנס לתוקף בכמה תנאים. ראשית, במקרים של עובד פעיל צריך להפנות את דמי הניהול של העובד והמעביד מתוך קרן הפנסיה הרלוונטית לאפיקים חלופיים. את האפיקים החלופיים רשאי העובד לבחור על דעת עצמו, כאשר השיקולים העיקריים הם רמת הסיכון הרצויה, סכום הכסף שהספיק להיצבר והגיל הכרונולוגי.
שנית, קיימים מקרים שעליהם חלים תנאים של פרישה מוקדמת. נכון להיום, פרישה מוקדמת מאפשרת קבלת מענק חד פעמי. אם רוצים לקבל את המענק החד פעמי, צריך לבצע חישוב של 75% כפול מונה מבטחים כפול מספר החודשים שבהם מערכת הביטחון הפסיקה לשלם תגמולים לקרן הפנסיה. בנוסף, את המענק יכול העובד לקבל רק אם הוא נמצא בגיל פרישה מוקדמת שמתחת לגיל הפרישה כחוק.
טכנית, כדאי לבדוק ולבקש מקרן הפנסיה אישור בכתב על מספר חודשי חברות בפועל. לחילופין, ניתן לבדוק את מספר חודשי החברות בפועל כפי שהם מופיעים בדף העדכון שנשלח מלכתחילה אל עובדי מבטחים. כמו כן, העובד הוא הגורם שאחראי לבדוק האם פרטנית זה בכלל משתלם לו – או שמא עדיף לו לקחת הלוואה ולחפש אפיקי מימון אלטרנטיביים להוצאות הקיימות.
היתרונות של שמירה על רצף זכויות פנסיה
המטרה של הקפאת הזכויות היא לשמור על הרצף. באמצעות שמירה על רצף זכויות פנסיה נמנעים מתשלומי מיסים ועמלות, מאפשרים לקרן הפנסיה להמשיך לצבור תשואה או ריבית דריבית ואף מבטיחים מעטפת הגנה כלכלית מיד עם הפרישה משוק העבודה. בשביל לבצע קיבוע זכויות פנסיה תקציבית צריך לפנות אל החברה המנהלת את החיסכון, אך האחריות של רצף זכויות פנסיה תקציבית היא אך ורק של העובד.
הטעות הנפוצה למשל היא לוותר על קיבוע זכויות פנסיה תקציבית בגלל חוסר היכרות עם התקנות של קרן הפנסיה. בנוסף, רבים מהעובדים שיש להם זכויות במסגרת פנסיה תקציבית מוותרים עליהן כי הם צריכים סכום כסף מיידי. במקרים כאלה, הפתרון העדיף יהיה לקחת הלוואה כנגד קרן פנסיה וליהנות מכל היתרונות: גם לקבל הלוואה בתנאים טובים וגם לשמור על רצף זכויות פנסיה לטווח הארוך.
היתרונות של הלוואה על חשבון קרנות חיסכון ופנסיה
כל גוף מלווה קובע את תנאי ההלוואה לפי רמת הסיכון שהוא נוטל על עצמו. ככל שרמת הסיכון גבוהה יותר, כך התנאים של ההלוואה יהיו טובים יותר מבחינת ריביות ועמלות. אז אם לעובד יש קרן פנסיה פעילה שכבר צברה בתוכה כספים, הוא יכול לפנות לחברה שמנהלת אותה ולבקש לקחת על חשבונה הלוואה. במקרים כאלה, הגוף המלווה יודע בוודאות שהלווה יחזיר את הכסף – כי הוא מחזיק בו.
המשמעות היא שניתן לקחת את ההלוואה בתנאים טובים יותר כמעט בהשוואה לכל הלוואה אחרת. יתרה על כך, כדאי להביא בחשבון את השיקול הזה עוד בשלבים המוקדמים של השוואת קרנות פנסיה ואפיקי חיסכון לטווח בינוני וארוך. בין היתר, כדאי למשל לבדוק מהם דמי הניהול של קרן הפנסיה, מהם התנאים שבהם מותר לכל חוסך לקחת הלוואה, איזה הלוואה בדיוק מציעים לעובדי מדינה שיש להם פנסיה תקציבית לעומת עובדים בסקטור הפרטי שיש להם פנסיה רגילה וכן הלאה.
המשמעות של רכישת זכויות פנסיה תקציבית
אי אפשר לדבר על יתרונות וחסרונות של הקפאת זכויות פנסיה תקציבית בלי להזכיר את העניין של רכישה. כאן, מדובר על אופציה שבה עובדי מדינה יכולים לרכוש את זכויות הפנסיה התקציבית שלהם בגלל תקופה מסוימת שבה הם שהו בחל"ת חופשה ללא תשלום. אם העובדים רוצים לשמור על רצף זכויות פנסיה תקציבית למרות שהם יצאו לחל"ת, הם יכולים לרכוש אותן בצורה מסודרת.
הסיבה לכך שכדאי לשקול רכישת זכויות פנסיה תקציבית היא שתקופת החל"ת לא נכללת בחישוב אחוזי הזכאות לקצבה. אם העובד לא ירכשו או יקפיא את הזכויות אבל כן ייצא לחופשה ללא תשלום, זה אומר שהוא יקבל קצבה נמוכה יותר מאשר אם לא היה יוצא לחופשה. לשם החישוב, שווה לציין שכל שנת עבודה מעניקה 2% זכאות – שמחושבים מתוך המשכורת הקובעת – מה שאומר סכום מצטבר של אלפי שקלים ולפעמים גם עשרות אלפי שקלים.
מצד אחד, הזכאות המקסימלית עבור הפנסיה התקציבית היא כאמור בכל מקרה 70%. מצד שני, עובדים שעדיין לא צברו ותק ובנוסף שהו בחל"ת רוצים לשמור על הזכויות שלהם. במקרים כאלה, הם יכולים לרכוש את הזכויות ולהפוך את הרכישה להשקעה משתלמת בעתידם.
עלות רכישת זכויות בפנסיה תקציבית
בסופו של דבר, מה שמעניין גברים או נשים שיש להם פנסיה תקציבית זה כמה יעלה להם לרכוש או להקפיא את הזכויות. נכון להיום, הדרך לחשב את העלות של רכישת זכויות בפנסיה תקציבית היא להוסיף 18.5% מהשכר של העובד כפי שהיה אמור להיות במהלך החופשה. את התשלום הזה מעבירים לרשות המדינה והשאלה האם החישוב משתלם תלויה בהשוואת העלות לרווח הצפוי מהתוספת לזכויות ובגובה המשכורת הקובעת בעת הפרישה.
אם לדוגמא עובד היה יכול להמשיך להרוויח משכורת של 8,500 ש"ח והחופשה שלו היא שנה וחצי, שזה 18 חודשים, זה אומר שהוא צריך לשלם על רכישת הזכויות כ-28 אלף ש"ח. אז אם בעת היציאה לפנסיה המשכורת הקובעת שלו עומדת על 14 אלף ש"ח והרווח הוא הוא 3% (כי שנה וחצי של חל"ת שווה 2% זכאות לשנה ועוד 1 % על חצי שנה), התוספת תגיע ל-420 ש"ח. כדי להחזיר את ההשקעה המקורית, על העובד להמשיך לעבוד עוד מינימום 67 חודשים.