המסלקה הפנסיונית ביוזמת ובפיקוח של רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון היא מערכת מקיפה המחוברת זו לזו עם חברות ביטוח שונות.
ניתן להפיק מהדוח מידע אודות: מצב הקרנות פנסיה גמל והשתלמות, חשבונות ופוליסות, חסכונות שנצברו, כמה כסף יש לכם בפנסיה?, תשואות של כל הקופות, דמי ניהול ועוד.. כל אדם פרטי או "בעל רישיון" (כולל סוכני ביטוח, יועצים פנסיוניים, משווקים פנסיוניים) ומעסיקים יכול להעביר בקשות למידע, להפיק דוח מסלקה פנסיונית מסודר ולהנחות "גופים מוסדיים" באופן אוטומטי ולקבל מענה מהיר.
מדריך לצפייה בדוח מסלקה
דוח מסלקה בחינם!
אנו מטעם לפידות סוכנות לביטוח בהובלת המנכ"ל שגיא שרון מציעים שירות ללקוחות האתר "פנסיה" של דוח מסלקה פנסיונית בחינם. אנו נבחן את הממצאים בדו"ח ונתאים לכם את השירות לפי תוצאות הדוח. הדוח נבדק על ידי סוכן פנסיוני בעל רישיון ממשרד האוצר.
כמה עולה השירות דרך האתר של המסלקה וכל כמה זמן אפשר לבקש אותו?
החוסכים יכולים לבחור לקבל את המידע במרווחי זמן קבועים. עם שליחת הבקשה הם יכולים לבחור את תדירות קבלת המידע – אחת לחודש, אחת לרבעון או אחת לחצי שנה.
השירות כרוך בעלות שווה לאדם — 20 ₪ למידע מלא על כל המוצרים הפנסיוניים והחיסכון בכל הגופים המנהלים כשירות חד פעמי. שירותים מורחבים לקבלת נתונים באופן שוטף דורשים תוספת תשלום של 1 ₪ לחודש. פעולות נוספות העומדות לרשות החוסך נעות בעלות של 1-5 ₪ לפעולה, כאשר חלק מהפעולות הן בחינם.
סרטון הסבר על המסלקה – אסף קרפה
איזה נתונים קיימים במסלקה הפנסיונית?
- פרטים אישיים ומזהים של המבוטח
- איפה הכסף שלכם נמצא: קרנות פנסיה, קופת גמל וקרנות השתלמות
- כמה כסף יש לכם בפנסיה?
- תשואות
- ביטוחי חיים
- אובדן כושר עבודה
- ביטוחי מנהלים
- שמות וקודי זיהוי של החברות והמוצרים המנהלים את הכספים
- נתוני בני משפחה
- מצב מוצר
- הפקדות (גם של המעסיק)
- כמה תקבלו בפנסיה שלכם
- צבירת כספים שוטפת ותחזיות צבירה לגיל פרישה ופנסיה.
- נתונים לגבי כיסוי חירום למקרי מוות ונכות
- דמי ניהול
- חלוקת כספים על פי מסלולי השקעה ונתוני מוטבים שנקבעו על ידי המבוטח
- שעבודים ועיקולים
- נתוני הלוואות
- תביעות קיימות
- נתוני מעסיקים
- ופרטי ייפוי כוח.
המסלקה הפנסיונית הישראלית אינה שומרת לצמיתות את המידע על כל המוצרים של כל החוסכים. מידע זה נשמר באתר למשך 7 ימי עסקים ולאחר מכן נמחק. לכן, עם קבלת המידע, מומלץ להוריד או להדפיסו. לפני מחיקת הנתונים, נשלח קובץ מאובטח המכיל את המידע למייל של השומר.
איזה דוחות אפשר להפיק דרך המסלקה?
הפקת דוחות על מוצרים פנסיוניים שונים. לפיכך, כדי להבין את משמעות המסלקה, יש להבין גם את טיבם של "מוצרים פנסיוניים". מוצרים אלו נכנסים לקטגוריה של "ביטוח חיים וחיסכון", שנועדו להבטיח ביטחון והכנסה כלכלית לאדם ולמשפחתו בהגיעו לפנסיה או בהתמודדות עם נסיבות בלתי צפויות כמו מוות או נכות. במהלך השנים, הרחיבה המדינה את תחומיה בתחום זה, והציגה תכניות כמו "חיסכון לכל ילד" ו"קופות גמל להשקעה" לטיפוח חיסכון לטווח ארוך.
תוך כמה זמן מקבלים את תשובה להגשת הבקשה?
על פי המסגרת החוקית, "גופים מוסדיים", המורכבים מחברות פנסיה, ביטוח וגמל, מחויבים לשלוח מידע או תשובות לרוב הבקשות תוך שלושה ימי עסקים מיום הגשת הבקשה. מה-22 במאי 2022, זמן התגובה לבקשות ל"מידע על כל המוצרים של אדם" תמצה לשלוש שעות. ברגע שמגיעות תשובות מכל הגופים המוסדיים (כ-100 גופים שונים בשוק) למסלקה, מתקבלת הודעה למבקש באמצעות דואר אלקטרוני או טלפון נייד.
מה עושה אדם שלא יכול לתפעל באופן עצמאי את אתר המסלקה הפנסיונית?
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון מאפשרת לאדם או לגוף שמונה כאפוטרופוס על נכסיו של אדם אחר להגיש באמצעות המסלקה הפנסיונית בקשה למידע על כל המוצרים הפנסיונים של מי שבחסותו. התגובה לבקשה זו כוללת את כל הנתונים הנדרשים לדיווח לאפוטרופוס הכללי. המסלקה, בשיתוף משרד האפוטרופוס הכללי, מספקת סרטון הדרכה מפורט כיצד להשתמש בדוח המסלקה ולמקם את הנתונים בדוח השנתי לאפוטרופוס הכללי. שירות זה עולה 20 שקל.
איך יוצרים קשר עם המסלקה?
לסיוע נוסף למשתמשיה, מפעילה המסלקה מרכז שירות ותמיכה המציע הסבר, סיוע והכוונה לכל פעולה רצויה או תגובה לא ברורה. נגיש בימים א'-ה' בין השעות 19:00-08:00 ובימי שישי וערבי חג בין השעות 13:00-08:00, ניתן ליצור קשר עם מוקד השירות בטלפון, מייל, וואטסאפ, פייסבוק ועוד.
ראוי לציין כי הגשת בקשת מידע או צו ביצוע באמצעות המסלקה כרוכה בתשלום שנקבע על ידי המחוקק. התמחור שוויוני, מבטיח שהעלויות לא יעלו על כמה שקלים בודדים או עשרות שקלים למבצע.
איזה מוצרים יש באתר מסלקה פנסיונית משרד האוצר?
"מוצרי הפנסיה" המופיעים באתר המסלקה הפנסיונית נכללים בקטגוריה של מוצרי "ביטוח חיים וחיסכון". הם נועדו לספק ביטחון כלכלי והכנסה לאדם ולבני משפחתו בהגיעם לגיל פרישה או במקרים של מוות או חוסר יכולת לעבוד עקב נסיבות רפואיות, המכונה בדרך כלל "אובדן כושר עבודה" או "נכות".
מהו החוק?
בהתאם להוראות החוק, כל גוף מוסדי בישראל, הכולל חברות ביטוח, קרנות פנסיה, קרנות תגמול וקרנות השתלמות, מחויב להתחבר למסלקה. הם נדרשים להעביר מידע ולטפל בכל בקשה שתועבר דרך המסלקה, תוך הקפדה על עמידה בסטנדרטים ובלוחות הזמנים שהוגדרו על ידי המחוקק, המסלקה מעבירה מידע רק על מוצרים פנסיונים, לרבות ביטוחי מנהלים מכל הסוגים, מוצרי ביטוח המעניקים או כוללים כיסוי למקרה מוות או אי כושר לעבוד עקב נסיבות רפואיות, כל סוגי הפנסיה הקיימת. קרנות, קרנות תגמול וקרנות השתלמות. אולם המסלקה אינה קולטת ואינה מעבירה מידע על מוצרי ביטוח בריאות וסיעוד, ביטוחים "אלמנטריים" או מוצרי חיסכון בניהול חברות הביטוח.
המסלקה הפנסיונית נוצרה מכוח "חוק המסלקה הפנסיונית" ובאמצעות מכרז ממשלתי ל"הקמת מערך מסלקה פנסיונית מרכזית והפעלתה" בו זכתה סוויפטנס בע"מ. האתר נועד לאפשר לכל אדם פרטי, "בעל רישיון" (כולל סוכני ביטוח, יועצים פנסיוניים, משווקים פנסיוניים) ומעסיקים להעביר בקשות למידע והנחיות ל"גופים מוסדיים" באופן אוטומטי ולקבל מענה מהיר ואוטומטי.
האם ניתן לשלוף מידע במסלקה בנוגע לאדם שנפטר?
המסלקה הפנסיונית אינה מקלה על שליפת מידע לנפטרים. עם זאת, החוסכים יכולים לגשת לכל המידע הזמין על המוצרים הפנסיוניים שלהם באמצעות הגשה ישירה מבלי לערב סוכן או יועץ פנסיוני. למרות זאת, המומחיות של סוכני הביטוח והיועצים הפנסיוניים חשובה לאין ערוך, שכן הם מוסמכים לייעץ במבנה החיסכון ובפירוש המידע המתקבל.
האם ניתן לקבל את המידע על המוצרים הפנסיוניים דרך המסלקה בצורה מרוכזת?
בהתחשב בגודל המידע הזמין, החוסכים יכולים לגשת למאות נקודות נתונים בפורטל המסלקה. עם זאת, מרחב הנתונים העצום הזה והשימוש בטרמינולוגיות מקצועיות עלולים לגרום לחוסך הממוצע להרגיש מוצף. כצעד נגד, המסלקה נותנת מענה לבקשת "מידע על כל המוצרים הפנסיונים בכל החברות" במתכונת מפושטת או ממוקדת. זה כולל מסכי מידע ודוחות מרכזיים, המאגדים מידע על מוצרים, קרנות וכיסויים. דוחות אלו אף כוללים מידע על כל מוצר שיש לשמור במסגרת 25 השדות ה"חשובים". המסלקה גם מכינה דוח "סיכום תיק" שיכלול את חמש נקודות הנתונים המבוקשות ביותר על ידי החוסכים לכל מוצר.
האם נציגי המסלקה הפנסיונית יכולים לבצע פעולות בשם אדם אחר?
מרכז התמיכה של מסלקה פנסיונית טלפון מסייע ללקוחות ברישום, התחברות, הגשת בקשות, הצגת תשובות והפקת דוחות. בשל רגישות אבטחת המידע הפנסיוני, לנציגי מרכז התמיכה אין גישה למידע המתקבל ואינם יכולים להעביר חסכונות או נתונים אישיים. הם יכולים לסייע באיתור מידע ספציפי על המסך ולספק משמעות כללית לשדות מסוימים. עם זאת, להסברים מפורטים, מומלץ לחוסכים להתייעץ עם סוכן הביטוח או היועץ הפנסיוני שלהם.
שאלות ותשובות
כיצד מציגה המסלקה הפנסיונית נתונים מורכבים לחוסך הממוצע?
המסלקה הפנסיונית מציעה גרסאות מפושטות או ממוקדות של הנתונים בפורמט לעיכול. אלה כוללים מסכי מידע מרכזיים ודוחות המאגדים מידע מרכזי על מוצרים, קרנות וכיסויים.
מהי מסגרת הזמן החוקית במסגרתה על הגופים המוסדיים להגיב לבקשות?
על פי חוק, גופים מוסדיים חייבים להגיב לרוב הבקשות תוך שלושה ימי עסקים. עם זאת, לבקשות ל"מידע על כל המוצרים של אדם", זמן התגובה צומצם לשלוש שעות החל מה-22 במאי 2022.
כמה זמן שומרת המסלקה הפנסיונית את המידע של החוסכים?
המסלקה אינה שומרת לצמיתות את הנתונים. המידע נשמר למשך שבעה ימי עסקים לאחר פנייה של חוסך או סוכן או יועץ מורשה, ולאחר מכן הוא נמחק.
מהי עלות מסלקה פנסיונית?
מידע מלא על כל המוצרים הפנסיוניים והחיסכון מכל הגופים המנהלים עולה 20 ₪ כשירות חד פעמי. עדכונים שוטפים כרוכים בתוספת של 1 ש"ח לחודש. עלויות עבור פעולות נוספות נעות בין 1-5 ₪ לפעולה, כאשר חלק מהפעולות של דוח מסלקה פנסיונית חינם לגמרי.
האם המסלקה הפנסיונית כוללת גם חיסכון פרטי לטווח ארוך?
מוצרים פנסיוניים אלו כוללים גם תוכניות משולבות ממשלתיות שמטרתן עידוד חיסכון לטווח ארוך, כמו "חיסכון לכל ילד" ו"קופות גמל להשקעה". רק גורמים המורשים על ידי רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון ו/או מס הכנסה רשאים לנהל ולמכור מוצרים אלו. אלה כוללים חברות ביטוח, קרנות פנסיה, קרנות תגמול וקרנות השתלמות, המכונות ביחד "גופים מוסדיים".
למה צריך לקבל עוד מידע על פוליסות ביטוח?
ביטוח מקיף הוא היבט מרכזי במערכת המסלקה הפנסיונית הישראלית, שכן הוא מהווה פלטפורמה לקבלת מידע פנסיוני מורכב ורב-שכבתי. מוצרים אלו, לאור מורכבותם, מחייבים תיאור מפורט הכולל מאות שדות נתונים שונים. רוחב המידע הזה מבוקש בעיקר על ידי סוכני ביטוח ויועצים פנסיוניים כאשר הם צריכים לבצע ניתוח מעמיק של מוצרי הלקוח.
כל אדם יכול למצוא את הפרטים שלו במסלקה?
כל אדם, לרבות כל אזרח ישראלי, קטין בעל אזרחות ישראלית (דרך הוריו), או אזרח/עובד זר בעל דרכון, שיש לו מוצר או זכויות הרשומים בגוף מורשה לזכויות פנסיה, יכולים להיעזר בשירות המסלקה. לשם כך, יש צורך בהרשמה פשוטה באתר. לאחר רישום בעמוד מסלקה פנסיונית כניסה וקבלת שם משתמש, המשתמש יכול לגשת לאזור האישי שלו כדי לבקש מידע על צבירת הפנסיה שלו.
איך נרשמים לשירות?
ההרשמה באתר המסלקה כרוכה בלחיצה על כפתור "הרשמה לשירות", מילוי פרטי זיהוי ואימות זהות באמצעות כרטיס אשראי או קוד אימות המתקבל מכל סניף של דואר ישראל. לאחר מכן המשתמש מקבל שם משתמש לכניסה לאתר, כניסה לאזור האישי שלו והגשת בקשה. לאחר מכן, הם יכולים להיכנס חזרה לחשבון שלהם לאחר מספר שעות כדי לראות את המידע שהתקבל ולהדפיס את הדוחות הרצויים.
כיצד מעדכנים פרטים אישיים באתר המסלקה הפנסיונית?
עדכון פרטים אישיים ויצירת קשר במסלקה מצריך לחיצה על כפתור "עדכון פרטי רישום בתפריט" במסך הכניסה למערכת. לאחר מכן, החוסכים יכולים לעדכן מידע אישי כגון שם פרטי, שם משפחה, כתובת דואר אלקטרוני ופרטי איש קשר.
איך המסלקה הפנסיונית עוזרת לבעלי מקצוע בתחום הפנסיה?
המסלקה הפנסיונית מחזיקה בהטבות משמעותיות ליועצים וסוכנים פנסיונים. היא משפרת את תהליכי המכירה והייעוץ בכך שהיא מאפשרת איסוף מידע מלא על הלקוח מכל הגופים המוסדיים באמצעות אפליקציה אחת. תהליך יעיל זה משפר משמעותית את היעילות של ממשק היועץ והגוף המוסדי, וחוסך זמן וכסף כאחד. כמו כן, השימוש במערכת הסליקה מייצר את זמני התגובה של הגופים המוסדיים, המחויבים להשיב תוך פרק זמן קצוב לבקשות המועברות באמצעותה.
איך המסלקה הפנסיונית עוזרת לאנשים פרטיים?
כדי להועיל ולהקל על "חוסכים", פיתחה המסלקה הפנסיונית "פורטל אינטרנטי" מקיף. פורטל זה מאפשר לכל אדם לפתוח "חשבון", סביבת עבודה פרטית וסודית, ללא עלות. באמצעות חשבון זה, משתמשים יכולים להגיש או לשלוח כל בקשה למידע או הוראה לכל גוף מוסדי. הפורטל מציע את הנוחות של הגשת בקשה בודדת למספר גורמים, קבלת תשובות דרך הפורטל, צפייה והפקת דוחות שונים.
האם כל הגופים המוסדיים הקיימים בישראל מופיעים במסלקה הפנסיונית?
החוק מחייב את כל "הגופים המוסדיים" במדינת ישראל – הכוללים חברות ביטוח, קרנות פנסיה, קרנות תגמול וקרנות השתלמות – ליצור קשר עם המסלקה. גופים אלו מחויבים להעביר מידע ולטפל בכל מידע או בקשה להוראה המועברים אליהם באמצעות המסלקה, תוך עמידה בתקנים ולוחות הזמנים (SLA) שנקבעו בחוק.